Uncategorized

Ailurophobia: Bagaimana Kucing Menjadi Musuh dalam Bayangan

Fobia tu lebih daripada sekadar rasa takut. Ia reaksi kuat dan tindakbalas terhadap sesuatu yang boleh jadi gangguan besar dalam hidup kita. Salah satu yang jarang dengar tetapi benar adalah ailurophobia, atau dalam bahasa mudahnya, Terlalu takut dengan kucing. Walaupun kedengaran macam tidak masuk akal bagi sesetengah orang namun, bagi yang mengalami fobia ini, setiap hari boleh jadi cabaran yang…
Read more
Uncategorized

Pelabuhan Jiwa Kita

Kita bagai kapal berlayar, dipandu oleh cahaya rumah apiNamun masih terpesong, di lautan hati yang tiada batas.Rumah api berkelip, memberi isyarat jelas dan nyata,Namun di setiap gelombang, kita jumpa arus yang sama. Terpesong bukan bermakna tenggelam,Hanyalah…
Uncategorized

Garpu: Alatan Makan yang Pernah Dikecam

Anda sedang asyik menyuap laksa atau bihun kegemaran anda dengan seleranya. Anda fokus pada garpu di dalam genggaman, tetapi pernahkah anda berhenti sejenak untuk memikirkan garpu yang anda sedang gunakan? Alatan ini, yang kelihatan biasa, mempunyai sejarah yang sarat dengan…
Uncategorized

Toilet Snorkel ciptaan pelik yang mampu selamatkan anda

Bayangkan anda berada di tingkat atas sebuah hotel bangunan tinggi dan tercetus kebakaran. Malangnya, anda terperangkap di dalam bilik kerana asap dan api di luar bilik, dan seperti kebanyakan hotel, tingkap tidak boleh dibuka. Asap mula mengisi bilik, dan anda cepat kehabisan udara untuk bernafas. Apa yang perlu anda lakukan? Pada tahun 1981, penemu William O. Holmes mencipta idea ini setelah…
Read more
Uncategorized

Maksud Pembelajaran Mesin

Pembelajaran mesin (Machine Learning) merupakan salah satu cabang dalam bidang kecerdasan buatan (Artificial Intelligence) yang membolehkan sistem komputer mempelajari dan memperbaiki diri daripada pengalaman tanpa perlu diprogram secara khusus. Dengan kata lain…
Uncategorized

Teknologi AI dan fungsinya

Teknologi Kecerdasan Buatan (AI) adalah bidang yang berkaitan dengan pembangunan sistem komputer yang membolehkan mesin melakukan tugas-tugas yang sebelum ini hanya dapat dilakukan oleh manusia. AI melibatkan pelbagai teknik dan algoritma yang direka untuk membolehkan…
Uncategorized

Sejarah ChatGpt

Dalam dunia Teknologi Maklumat, ChatGPT adalah satu lagi pencapaian menakjubkan yang menunjukkan keghairahan inovasi dan hasrat tekun pengasasnya. Artikel ini akan membawa anda melalui sejarah yang menarik mengenai ChatGPT, dari penubuhannya hingga peranan pentingnya dalam membentuk dunia Teknologi Maklumat, sambil mendedahkan organisi yang bertanggungjawab di belakangnya. OpenAI: Peneraju…
Read more
Uncategorized

Covid-19: Fasa Peralihan Endemik

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, hari ini mengumumkan bermula 1 April 2022, Malaysia akan mula ke fasa peralihan endemik dengan pembukaan sempadan negara, pemansuhan penjarakan fizikal untuk solat jemaah, pemansuhan had waktu operasi premis niaga dan…
Uncategorized

ChatGPT: Alat Bantuan AI untuk Komunikasi Efektif

ChatGPT adalah model bahasa yang dibangunkan oleh OpenAI, berdasarkan kepada senibina GPT (Generative Pre-trained Transformer). Ia direka untuk memahami dan menghasilkan teks yang mirip dengan teks manusia berdasarkan input yang diberikan. Fungsi utama ChatGPT adalah untuk…
Uncategorized

Bubble And Lake Di AYER 8 Putrajaya

Hai semua! Hari ini saya nak cerita pasal satu tempat yang sangat menarik di Putrajaya, iaitu Ayer@8. Kalau korang suka suasana romantik ala-ala Venice, tapi tak nak pergi jauh-jauh, Ayer@8 ni jawapannya. Lokasinya pun mudah je nak cari, terletak di Presint 8, Putrajaya (2.9250° N, 101.6807° E). Pemandangan Yang Boleh Tahan Lawa Yang paling best, tempat ni berhadapan terus dengan…
Read more